Καλάθι Αγορών


Εμφάνιση Καλαθιού
Το Καλάθι σας είναι άδειο.

Σύνδεση Πελατών

Προϊόντα

Αναζήτηση Προϊόντων

Σοτάι, Σιάτσου και το γόνατο Εκτύπωση E-mail
Της Ιλάειρας Μπουρατίνου

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το γόνατο σαν διάρθρωση, έχει την μεγαλύτερη αρθρική επιφάνεια όλων των αρθρώσεων του σώματος και στην παραδοσιακή ανατολική ιατρική, συσχετίζεται με το στοιχείο του Νερού και τα Νεφρά. Λόγω της παραδοσιακής συσχέτισης αυτών των οργάνων με το λεγόμενο «Νταντιάν», «Χάρα» ή «κέντρο βάρους» του σώματος, η κατάσταση των γονάτων είναι σημαντικότατη. Όταν τα γόνατα αρχίζουν να φθείρονται και να δημιουργούν προβλήματα, θεωρείται ότι η «αποθήκη της ενέργειας», η οποία και βρίσκεται στην περιοχή αυτή της κοιλιάς, ίσως είναι πεσμένη. Η αποθήκη της ενέργειας είναι σαν τον δεσμευμένο λογαριασμό τραπεζικής κατάθεσης του ατόμου (και όχι σαν τον τρέχοντα λογαριασμό). Εκεί κρατάει φυλαγμένη την ενέργεια, που δεν χρειάζεται σε καθημερινή βάση. Η αποθηκευμένη ενέργεια δεν είναι η κοινή καθημερινή ενέργεια, αλλά το «Απόσταγμα» ή η «Πεμπτουσία» της.
Έτσι η υγεία των γονάτων έχει άμεση σχέση με την κατάσταση της αποθηκευμένης ενέργειας, την οποία το άτομο θα χρειαστεί σε μια περίοδο στρες, ασθένειας και για τα γηρατειά. Πρέπει να φυλάμε και να χρησιμοποιούμε με οικονομία και προσοχή αυτή την ουσία, ώστε να την έχουμε στη διάθεσή μας για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα. Όταν τελειώσει η ενέργεια αυτή, τελειώνει και η ζωή. Έτσι, κάνοντας ασκήσεις και τεχνικές για τα γόνατα, τονώνεται και το Απόσταγμα της ενέργειας στο Χάρα. Κατά συνέπεια αυξάνεται όλη η ενέργεια του ατόμου και η πιθανότητα μακροζωίας.
Προσοχή ! τραυματισμοί των γονάτων συμβαίνουν πολύ συχνά και πάρα πολύ εύκολα. Είναι από τις πιο κοινές περιπτώσεις, στα ιατρεία των ορθοπεδικών αθλιάτρων!

ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΓΟΝΑΤΟΥ

Για όλα τα προβλήματα των γονάτων, πρέπει να κάνουμε τα ίδια τεστ (κάμψη-έκταση και πλάγια μετατόπιση των κνημών). Μην ξεχνάτε ότι το Σοτάι αφορά την κίνηση που δημιουργεί τον πόνο, ενώ το Σιάτσου αφορά τον εντοπισμό του πόνου.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΟΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΓΟΝΑΤΑ

Οι ασκήσεις μπορούν να εφαρμοστούν τόσο με, όσο και χωρίς αντίσταση, εάν δεν υπάρχει βοηθός. Οι ασκήσεις 1, 2 & 3 μπορούν να γίνουν καθιστά σε καρέκλα ή μπρούμυτα.
1. ΤΕΣΤ α: αργά και συνειδητά κάνουμε την κάμψη (κλείσιμο) και μετά την έκταση (άνοιγμα) του γονάτου και παρατηρούμε εάν υπάρχει πόνος, σφίξιμο, δυσκαμψία ή άλλη δυσκολία σε μια από τις δύο κινήσεις. Παρατηρούμε ακριβώς το σημείο που ξεκινάει η δυσκολία στη διαδρομή της κίνησης. Μετά επιλέγουμε την πιο εύκολη από τις δύο κινήσεις και εφαρμόζουμε την διορθωτική άσκηση (Σοτάι) και στο τέλος ξανακάνουμε το τεστ. Οι κινήσεις γίνονται με την μέθοδο που αναφέρεται παρακάτω, πρώτα στο ένα και μετά στο άλλο γόνατο.
2. ΤΕΣΤ β: ακριβώς όπως παραπάνω (άσκηση 1), αλλά αυτή τη φορά εφαρμόζουμε την πλάγια κίνηση των κνημών αριστερά και μετά δεξιά. Μπορεί επίσης να εφαρμόσουμε την άσκηση πρώτα στο ένα πόδι και μετά στο άλλο – ιδίως εάν υπάρχει έντονο πρόβλημα στο ένα από τα δύο γόνατα.
3. ΤΕΣΤ γ: είτε ένα-ένα είτε τα δύο μαζί. Κάνουμε την ραχιαία κάμψη (προς τα πάνω κίνηση του άκρου ποδιού) και την πελματιαία κάμψη (προς τα κάτω κίνηση του άκρου ποδιού). Μετά εφαρμόζουμε Σοτάι προς την πιο εύκολη από τις δύο πλευρές.
4. ΤΕΣΤ δ: σε ύπτια θέση (ανάσκελα) με τα κάτω άκρα τεντωμένα σε φυσιολογική θέση, γυρνάμε όλο το μέλος προς τα μέσα (έσω στροφή) και μετά προς τα έξω (έξω στροφή). Μετά εφαρμόζουμε Σοτάι προς την πιο εύκολη από τις δύο πλευρές.
5. Άσκηση self-Sotai σε όρθια θέση.
Σε όρθια θέση σκύβουμε λίγο προς τα κάτω (κρατώντας την σπονδυλική στήλη ίσια για να μην στρεσάρεται η μέση) και κρατάμε τα γόνατα με τις παλάμες. Ξεκινάμε κάνοντας έναν μικρό κύκλο αριστερά και μετά δεξιά για να επισημάνουμε ποια από τις δύο κινήσεις είναι πιο εύκολη. Κάνουμε 10-30 κύκλους προς την πιο εύκολη πλευρά και μετά τις μισές φορές προς την δύσκολη, εκτός αν πονάμε.
6. Άσκηση self-Sotai σε όρθια θέση.
Στην ίδια θέση όπως παραπάνω (άσκηση 5), κινούμε πλαγίως και τα δύο γόνατα μαζί αριστερά και δεξιά, για να δούμε που πάει πιο εύκολα. Μετά εφαρμόζουμε Σοτάι, με την ίδια μέθοδο όπως στις ασκήσεις 1-4, προς την εύκολη πλευρά.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΙΑΤΣΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΓΟΝΑΤΑ

Οι πιέσεις του Σιάτσου πρέπει να γίνονται αργά, σταθερά και με σταδιακά αυξανόμενη πίεση (δηλαδή μην πιέζετε δυνατά στην αρχή). Στα σημεία που βρίσκουμε ότι ο δεχόμενος νιώθει ανακούφιση, μπορούμε να πιέζουμε για περισσότερη ώρα, ενώ στα σημεία που νιώθει δυσάρεστα, δεν επιμένουμε. Συνήθως ο θεραπευτής θα νιώθει τα ανακουφιστικά σημεία πιο μαλακά ή κοίλα, με ένα αίσθημα σαν να «δέχεται» την πίεση.

1. Για πόνο στην έσω επιφάνεια του γονάτου: σε ύπτια ή πλάγια θέση – πιέζουμε από το σημείο της άρθρωσης στην έσω μεριά, σε μια γραμμή προς τα κάτω στην κνήμη, επιμένοντας στα σημεία που «δέχονται» την πίεση. Μπορούμε να κάνουμε το ίδιο προς τα πάνω στον μηρό. Αντενδείκνυται στην εγκυμοσύνη.
2. Για πόνο στην έξω επιφάνεια του γονάτου: σε ύπτια ή πλάγια θέση – όπως παραπάνω στην τεχνική 1, αλλά από την έξω μεριά.
3. Για πόνο στο πίσω μέρος του γονάτου: σε πρηνή θέση – πιέζουμε τα κοίλα σημεία στην οπίσθια επιφάνεια του γονάτου, στην ιγνυακή κοιλότητα. Μετά πιέζουμε προς τα κάτω στη γάμπα, ανάμεσα στις δύο κεφαλές του γαστροκνημίου μυός και συνεχίζουμε προς τα κάτω πιέζοντας πάνω στον Αχίλλειο τένοντα, έως την πτέρνα. Μπορούμε επίσης να πιέσουμε προς τα πάνω, στο κέντρο της οπίσθιας επιφάνειας του μηρού με την ίδια μέθοδο.
4. Για πόνο σε όλο το γόνατο. Πιέζουμε στα κοίλα σημεία γύρω-γύρω από την επιγονατίδα, στα πλάγια (όπως στην άσκηση 1 & 2) και από πίσω από το γόνατο, στην ιγνυακή κοιλότητα (όπως στην άσκηση 3).

Μέθοδος εφαρμογής των ασκήσεων

Οι ασκήσεις του Σοτάι διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: αυτές που μπορούμε να εφαρμόσουμε στον εαυτό μας (Self Sotai) κι αυτές που απαιτούν την καθοδήγηση και συνδρομή ενός «θεραπευτή» ή βοηθού (Sotai with helper). Όλες οι κινήσεις πρέπει να γίνονται μέσα στα ασφαλή όρια του καθενός, χωρίς να πιέζεται ή να στρεσάρεται το σώμα με κουραστικό, επώδυνο, ή επικίνδυνο τρόπο. Δεν πρέπει να υπάρχει καθόλου πόνος κατά τη διάρκεια των ασκήσεων. Στην αρχή οι ασκήσεις γίνονται απαλά, χωρίς δυνατή πίεση, αλλά με τη σταδιακή βελτίωση της κατάστασης, μπορούν να εφαρμόζονται με πιο δυναμικό και έντονο τρόπο, για μέγιστο αποτέλεσμα.
Οι ασκήσεις του Σοτάι (τόσο αυτές που εφαρμόζουμε μόνοι μας, όσο και εκείνες που γίνονται με τη βοήθεια του θεραπευτή) γίνονται με τρία βασικά βήματα: 1. Τεστ (δηλαδή μια διάγνωση της κίνησης). 2. Διορθωτική άσκηση Σοτάι που θα διορθώσει την συγκεκριμένη δυσαρμονία της κίνησης, που εντοπίστηκε στο παραπάνω τεστ (1) και 3. Επανάληψη του τεστ. Πάντοτε πρέπει να κάνουμε το τεστ (Do shin) στις κινήσεις της άρθρωσης, προτού βέβαια κάνουμε την άσκηση, η οποία εφαρμόζεται ανάλογα με το αποτέλεσμα του τεστ. Μετά από την κάθε άσκηση ξαναεφαρμόζουμε το τεστ, για να δούμε εάν υπάρχει βελτίωση. Εάν δεν υπάρχει βελτίωση, ξανακάνουμε 2-3 επαναλήψεις της άσκησης και πάλι το τεστ στο τέλος, για να δούμε την διαφορά.

ΜΕΘΟΔΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΥΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΟΤΑΙ


Πριν ξεκινήσουμε τις ασκήσεις (Σοτάι), παίρνουμε μια ολόκληρη βαθιά αναπνοή (εισπνοή και εκπνοή). Για να ξεκινήσουμε, εισπνέουμε βαθιά και με την εκπνοή κάνουμε την εύκολη κίνηση που μπορεί να κάνει η άρθρωση, αργά, σταθερά και με συνείδηση, έως το τέλος της (πάντοτε μέσα στα φυσιολογικά όρια κίνησης της κάθε άρθρωσης). Σ’αυτό το σημείο σταματάει φυσιολογικά η κίνηση, όμως εμείς συνεχίζουμε να πιέζουμε μαλακά, προς την ίδια κατεύθυνση. Επειδή όμως η άρθρωση δεν μπορεί να κινηθεί άλλο, η άσκηση μετατρέπεται σε ισοτονική. Εδώ παίρνουμε μια εισπνοή και κρατάμε την αναπνοή μαζί με την πίεση, για 3-6 δευτερόλεπτα. Μετά εκπνέουμε και συγχρόνως χαλαρώνουμε όλο το σώμα (και όχι μόνο στην περιοχή στην οποία επικεντρώθηκε η άσκηση).

ΜΕΘΟΔΟΣ ΓΙΑ ΣΟΤΑΙ ΜΕ ΒΟΗΘΟ

Ακριβώς όπως παραπάνω, αλλά με την βοήθεια κάποιου, ο οποίος θα δώσει αντίσταση στην κίνηση. Ο βοηθός πρέπει να κρατάει αντίσταση με περίπου την ίδια πίεση που δίνει ο δεχόμενος. Ο δεχόμενος το Σοτάι θα πρέπει να σπρώχνει αρκετά δυνατά – όσο περισσότερο μπορεί, χωρίς όμως να τρέμουν οι μύες ή να στρεσάρεται το σώμα καθόλου, κατά την διάρκεια της άσκησης.

Ο ΔΕΧΟΜΕΝΟΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΟΝΑΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΣΟΤΑΙ

Σε γενικές γραμμές το Σοτάι επικεντρώνεται στην κίνηση που δημιουργεί τον πόνο και όχι στον εντοπισμό του πόνου.

* ΠΩΣ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΟΛΗ ΚΙΝΗΣΗ

Η εύκολη πλευρά της κίνησης είναι πάντοτε χωρίς πόνο και συνήθως πιο ευλύγιστη από την άλλη. Πολλές φορές η δύσκολη πλευρά της κίνησης πονάει (ιδίως όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητο. Μπορεί δηλαδή ο δεχόμενος να νιώθει δυσκαμψία, σφίξιμο ή απλά μια «δυσκολία» στην κίνηση αυτή.
Σε πιο δύσκολες περιπτώσεις όπου υπάρχει μεγάλος περιορισμός της κίνησης ή εκτεταμένη δυσκαμψία, οι κινήσεις θα είναι πολύ μικρές και μπορούν να γίνουν παθητικά από τον θεραπευτή. Ακόμη, βοηθάει να φαντάζεται κανείς ότι κάνει την κίνηση, ιδίως όταν υπάρχει πολύς πόνος ή δυσκαμψία.
Καμιά φορά, μετά από την διορθωτική άσκηση του Σοτάι η πλευρά που ήταν εξαρχής δύσκολη, γίνεται πιο εύκολη από την άλλη (αυτήν δηλαδή που ήταν εύκολη). ΜΗΝ ΞΑΝΑΔΙΟΡΘΩΣΕΤΕ την ίδια κίνηση, διότι το σώμα θα βρει την δική του ισορροπία, μετά από κάποιο χρονικό διάστημα.
Καμιά φορά υπάρχει πόνος-δυσκολία και στις δύο πλευρές της κίνησης. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να εφαρμόσουμε την διορθωτική κίνηση προς την πιο εύκολη από τις δύο πλευρές, αλλά σταματώντας την κίνηση στο σημείο πριν ξεκινήσει ο πόνος και μετά το ίδιο στην άλλη πλευρά. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, το παθητικό Σοτάι μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικό.


Αναδημοσίευση από το τεύχος 4 του περιοδικού «Μονοπάτι του Πολεμιστή»

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση, αρκεί να αναφέρεται η πηγή.